کتاب آگاهی و انسان الاهی ؛ معرفی اثری تازه در حوزهی علم، معرفت شناسی و آگاهی
آگاهى، امرى كيفى و كيفيتساز است و با توجه به چگونگىاش، به حيات و به انسانها معنا مىبخشد و ميان آنها تفاوت مىسازد. آنكه شناخت قلبى ندارد، سرگشته و با…
وب سایت معرفی و خرید کتاب های صادق خادمی
آگاهى، امرى كيفى و كيفيتساز است و با توجه به چگونگىاش، به حيات و به انسانها معنا مىبخشد و ميان آنها تفاوت مىسازد. آنكه شناخت قلبى ندارد، سرگشته و با…
حضور شهودى
خود علم، تمامى حضور است و علمِ حضورى توصيفناپذير است؛ اگرچه درك مىشود و با مفهوم و معقول مىتوان به شناختى آلوده و برخوردار از حيث ابزارى و لحاظ يك گذر و معبر به آن رسيد، ولى اگر فاعل شناسا بىواسطه به حضور آگاهى رسد و آن را با دلى عاشق و تجربهى باطنِ صافى و بدون آلودگى بيابد، به شناختى واضح وصول مىيابد.
کتاب نخست : آگاهی و انسان الاهی مؤلف : صادق خادمی | ناشر : صبح انتظار | زبان : فارسی | ردهبندی دیویی : 297.63 | سال چاپ : 1402…
شعر نوین ایران و مواجهه با خدا تعليمات شاگردان و پيروان سطحىانديش بودا و نه فرزانگی بودا، در شعرهاى بعضى از شاعران فارسىزبان با تصويرسازىهاى بديع و آفرينشهاى آميخته به…
ولايت حضرت فاطمهى زهرا سلام الله علیها اولياى الاهى يا محبوبى حقى و ذاتىاند و يا محبوبى قربى ( شيعه ) و يا محبّى قربى كه تنزيل و ظهور اولياى…
ولايت عشق عشق برخلاف مودّت، عارى از طمع و ميل به تصاحب و ملكيّت و امرى روحىست. محبّت، شوق وصل است نه خود وصل. بنابراين تفاوت عشق با محبت در…
ولايت محبّت مودّت اگر اوج بگيرد و به محبت تحويل رود، انس و دلتنگى مىآورد و نتيجهاش قرارگرفتن در مدار اِشراف و ولايت ويژهى اهلبيت و باور به معرفتهاى خصوصى…
ولايت مودّت مراحل كشش و ميل و دوستى در قرآنكريم آمده است. مرحلهى نخست آن، مودّت است. ميل و كشش عاطفى به انسانى به جهت انس و همزيستى با او…
ولايت؛ باطن رسالت و زبان وحى انسان با ولايت موهبتى خداوند، الاهى مىشود. به انسان فاقد ولايت نمىشود اطلاق انسان الاهى كرد. اين گزاره را داشته باشيم تا بعدتر آن…
تحليل پيدايى نورى تلقّى عرفان و فلسفهى صدرايى، خطاى در فهم از ظهور نورى دارد. تن هم در انسان الاهى و هم در انسان طبيعى، با دستگاهى يكسان و طبيعى…
خاستگاه نفس برخى از محدثان، متكلمان، فيلسوفان مشايى و خردوران اشراقى، روح ( نفس ) انسان را ازلى و ابدى مىدانند و براى اثبات آن، به دلايلى منقول و معقول…
ختم ولايت برترين ساحت ولايت كه نهايىترين قرب ربوبى و مَظهر تامّ تعين احديت است، ختم ولايت ناميده مىشود. خاتميت ولايت همانند خاتميت نبوّت امرى كيفىست. اين ختم هرچند جمعى…
ولايت شفاعت شفاعت به معناى ضميمهشدن چيزى فرودين و ضعيف يا ناقص به برتر، قوىتر و كاملتر از خود است كه برخوردار از ولايت الاهى و اقتدارِ پناهبخشى و توان…
حضرت انسان كامل شخصيت انسان الاهى در چهرهى كمال و تمام انسانى يعنى محبوبى ذاتى، نمايىست كه حضرت حقتعالا با تعين احدىِ خود در آن پديدار گرديده و سعهى تكوينىاش…
حضرت ناسوت حضرت ناسوت همانند حضرات خَلقى ديگر، حضور فعل مقيّد حقتعالاست، اما بزرگترين امتياز آن اين است كه عالَم تغيير و تبديل مىباشد و آزادى و اختيار در آن…
ظهور ملكوتى درست است هر ظهورى جبروتى و ملكوتى دارد، ولى پديدههاى روحى ظهور اقتدار قاهر حقند و از اقتدار خاص و برتر و پديدههاى ملكوت از لطافت و ملاحت…
حضرت ارواح گفتيم ظهور خَلقى داراى دو مرحلهى ظهور مطلق و منبسط و ظهور مقيد است. شرح اسمى ظهور منبسط گذشت. نخستين مرتبهى ظهورهاى فعلى مقيد، ارواح هستند. ملكوت قلبها…
شهود فعل منبسط آنچه تا بدينجا شهود مىشد صفات ذاتى حقتعالا بود كه بىپايان، نامحدود و عين ذات الاهىست، اما ذات ربوبى خداوند داراى صفات فعلى بىنهايت است و پديدههاى…
شواهد روايى آگاهى نورى روايات فراوانى از خلقت و آگاهى و علم نورى گفته است. خلقت، تقدير و نزول علمىست. نور همان پيدايى و آشكارى علمى در حضرتى پيش از…
شهود اعيان علمى نماى واحديت، نماى اعيان ثابتِ علمى را بهطور عرَضى و لازمى تحويل مىدهد. اين نما و ظهور از علم و آگاهىِ درون ذات و عارض و لازم…
شهود توصيفپذير اسمايى حقتعالا در تحويلى ديگر، به عشق، تعين و ظهور اسمايى، شهود يگانگى و يكتايىاش را دارد با ظهور و علم تفصيلى به بىنهايت كمالات و اوصاف ذاتى…
برترين شهود تحويلى و توصيفگريز شهود جمعالجمعى و مشاهدهى ذات در تعين برتر كه نيازمند انس بسيط احدى و فناى كل براى ايجاد ربط است، نخستين تعين الاهى و بنيادىترين…
مَظهر انسانى تعينات حقيقت عينى انسان با عشق و وحدت و وصول به هريك از تعينهاى حقيقت عينى مىتواند مَظهر آن گردد. مَظهَر، چهرهى پيدا و وجهىست كه شىء به…
تفاوت شهود و معرفت ميان شهود و معرفت با حقيقت عينى نبايد خلط كرد. شهود و معرفت مرتبط با فاعل شناسا و به حسب او نسبىست، اما حقيقت تعينها و…
برترين شهود تحويلى تحويل و تعينپذيرى و تجلّى حقتعالا، با آگاهى، عشق و شهود تلازم دارد. مشاهدهى ذات حقتعالا، با كمال و صفتى، منشأ تعين ( اسم ) و آگاهى…
آگاهىهاى نورى حقّى و تحويلى انسان الاهى در سير صعود، اگر بعد از وصول به قلب، به مقام روح و ولايت موهبتى نائل شود، در همين ناسوت كه عالم تغيير…
عاملهاى كارا بر شهود انسان داراى چرخههاى انرژى ( چاكـْرا ) فراوان و مراكز نيروى منحصر به فرد و با ارتعاشهاى اختصاصىست كه نيروى حيات و زندگى و خلاقيت را…
ادراك شهودى شهود از آن رو اهميت دارد كه سبب وصول به افعال و نيز به اسما و صفات الاهى و به رؤيت زيبايىهاى حقتعالا و تعينات گونهگون و تحويلپذيرى…
حكمت وجودى و نخستين رؤيت عقلى شناخت مفهومى و ذهنى با آنكه مفهوم وجود را بديهى مىشمرد، به حقيقت وجود راهى ندارد، بلكه حكمتِ وجودىْظهورىِ مجرّد كه از وجود، شكوفايى…
قلب و آگاهى مجرّد قلب نورى، مجرّد و مركز ثقل باطن و شروع كمالات باطنىست. مراد از تجرّد، عارىبودن از عوارض ماده مانند ثقل، بُعد و تدريج است. قلب در…
فصل دوم : آگاهى و انسان الاهى بعد از علم ذهنى كه متأثر از تن و نفس است، انسان مىتواند برخوردار از دستگاه ادراكى قوىتر و بالاترى شود كه از…
هوش و علم جمعى تحقيقات در زمينهى اصول يادگيرى مبتنى بر عملكرد مغز نشان مىدهد ذهن خاصيت اجتماعى دارد و مغز در كنار مغز ديگر بهتر ياد مىگيرد و مجموعهمغزها…
جامعهى شناختى علوم شناختى تبيين كرده است ذهن انسان برخوردار از جامعهى فكرى و دانشى و انگيزشى و احساسىست. در انسان تنمند سه سيستم فيزيولوژيكى، شناختى و احساسى از طريق…
علم تخصصى و شغلى ذهن براى انشا و تعميم و تجريد و استنتاج و اتخاذ بهترين تصميم و عملكرد است، نه زاغهاى براى اندوختن جزئيات و حفظ انواع اطلاعات و…
حيات و همزيستى آگاهى گفتيم ثقل، سنگينى، كدورت و احساسات منفى، علم حضورى را به آلودگى، بُعد و ضعف و ابهام مبتلا مىكند، بهعكس سبكى و طهارت و احساسات مثبت،…
تأثير كاهشى احساسات منفى بر آگاهى گفتيم هيجانات بر عملكرد مغز مؤثر است و احساسات عميق و عالى با كاركردهاى ذهنى بالاتر همراه است. احساسات و عواطف منفى و استرس،…
عشق و همدلى علمى حوزهى آگاهى ذهن با حوزهى فيزيولوژيك حركتى و كاربست و جنبش تن و نيز با حوزهى شعور عاطفى و انگيزشى و هيجانهاى سطح ناخودآگاه در ارتباط…
اعتبار گزارههاى ذهنى مفهومِ انديشارى و ذهنى همانند تجربه و استقرا برخوردار از نما و سطح و واقعيت آنهم بهگونهى ذهنى و در ساختار محدود مفاهيم و ذهن جستوجوگر است…
همهكمالى وجود و ظهور بسيط هر هويتى كه چيزى از آن سلب شود، مركب از ايجاب ( ثبوت خود براى خود ) و سلب ( نفى غيرخود از خود )…
بساطت و تشخص وجود وجود و هستى، بسيط محض و غيرمركب و در نهايت صرافت وجودى و وحدت است. حقيقت هستى، صرف، بسيط و عارى از هر نوع تعين و…
وجودشناسى فلسفى وجود، هم داراى مفهوم و معرفتشناسىست و هم داراى حقيقت، واقعيت عينى و هستىشناسى. ميان اين دو حيث نبايد خلط كرد. پيشتر از مفهوم وجود گفتيم. حقيقت وجود…
نگارش و تدريس آگاهىها و علمهايى كه توليد مىشود اگر به گفته و نوشته تبديل و ثبت شود يا تدريس شود، اثرگذارترين كانون توجه و توان تحليل و تجزيه و…
يادگيرى يادگيرى، فرايندىست كه يادگيرنده به گونهى استادمحورىِ ارادتمندانه و مربوط و با راهنمايى و هدايت مشفقانهى مربّى، فعاليتها و اقداماتى دارد كه به اهداف پيشبينىشدهى مربّى بهخصوص به نحوهى…
حافظه حافظه كار حفظ و نگهدارى و به يادآورى و دسترسى به علم و اطلاعات و تمامى ادراكات و معانى و مفاهيم و نيز قضايا و تصديقات را بر عهده…
نبوغ نبوغ كه اقتدار غيرعادى و موهبتى در عقلورزىست، بهطور اولى با آگاهى همراه است، برخلاف اقتضاءات باطنى معمولى و داشتههاى ظاهرى عادى يا هوش، كه بهطور اولى درگير انبوهى…
ادراكات حسى بعضى از مفاهيم را مىسازند، اما در نظام قضايا و تصديقات، نخستين قضاياى بديهى، عقلى و ذهنىست و ذهن در فهم آنها بر خود بنياد دارد و در…
منطقِ نمادين گزارهها قضيه در زبان طبيعى كه همان زبانىست كه قواعد آن به صورت ناخودآگاه توسط افراد جامعه رعايت مىشود با نمادهاى لفظى يعنى همان نظام واژگان مىتواند بهراحتى…
گزارههاى شخصى منطق قضايا مبتنى بر لزوم استقراى تجربى و توجه به قوانين خارجى اشيا و نيز سير تفكر و فرضگرفتن صدق مقدمات در استنتاج است كه قالبى شرطى دارد….
تصديق و اعتقاد به معناى گزاره آگاهى بر پايهى تصديق و برترىدادن وقوع و پيدايى واقعيتىست. مراد از شناخت تصديقى، فهم صدق يا كذب يك قضيه است. اين شناخت، امرى…
مهمترين پيشفرضهاى ابزارى گفته شد پيشفرضهاى ابزارى، بروندادِ پيشفرضهاى اطلاعاتى هستند. چون پيشفرضهاى اطلاعاتى با اندوختههاى ذهنى گفتهخوان و توانمندىهاى ذهنى و حصرگرايى روششناختى و تحويلىانگارى متغير مىگردد، تبيين و…
معناشناسى قضيه گزارهها و گفتهها داراى معناى مراد و انتقالدهندهى علم و آگاهىست. تعريف معنا را پيشتر همان چيزى دانستيم كه مفهوم به موازى آن پيدايى يافته است. معنا با…
معنادارى قضيه قضيه با جمله برابر و يكسان نيست و جملات انشايى را در بر نمىگيرد. قضيه فقط جنبهى اخبار، حكايتگرى و توصيف و تحليل دارد. قضيه به صورت ضرورى…
قضاياى شرطى قضيهى انديشارى و ذهنى ويژهى طبيعت و ناسوت است. قضيه، نمايانگرِ لفظىِ تصديق و حكم ذهنىست. نظام قضايا به انسان قابليت استدلال انشايى را براى دريافت واقعيتها در…
مفهوم، معنا و مصداق واحد تفكر در منطق قديم، مفهوم است. انديشههاى مفهوم و معنا، سازهاى از فهم است و بعد از درك حسى قرار دارد اما هنوز به مرتبهى…
عقل مفهومى و اكتسابى حس، وهم، خيال و تعقل از مراتب ادراك و آگاهىاند. ادراكات حسى و دريافتهاى وهمى و خيالى تمامى جزئى هستند، اما عقلِ مفهومى به فهم معنا…
رؤيا و كشف رؤيا و كشف بر خيال شكل مىگيرد و هر دو، نوعى آگاهىِ خيالىست. رؤيا براى بعضى بهطور باطنى و در خواب و با ربطدادن مثال منفصل يا…
حس وهم و تخيّل فعال وهم و خيال از مراتب داخلى و باطنى ذهن و آگاهى ذهنىست كه همچون حواس ظاهرى با سيستم عصبى در ارتباط و از طريق علومِ…
درك درك و دريافت، به معناى توجهنمودن، پيوستن به شىء، رسيدن به آن و آگاهشدن از آن و عملكردن به آن است. عملكرد و كاربست به حسب موقعيتهاى زندگىِ هر…
تجربه و اعتبار استقرا نخستين علم و آگاهىها، از درك حسى و تجربهى شىء حاصل مىشود. تجربه و استقرا، واحد آگاهى و دانايىِ انسان تنمند و طبيعىست. درك حسى، بررسى…
علم فارغ از تعريفهايى كه در دستگاه ماهوى فلسفيانِ سنتى گفته مىشود، علم در ساحت ذهن و آگاهى ذهنى، انكشاف و تعين ظهورى و صرف حضور انشايى و آفرينش چيزى…
مغز و قلب در ساحت ماده، ذهن و دستگاه ادراكىْ مرتبط با مغز و قلب است. دادههاى دانشهاى مرتبط با ادراك نشان مىدهد توانايىهاى مغزى و نيز دخالت قلب در…
فصل يكم : آگاهى تنمند انسان تنمند، انسانى مادى و محصور در ساحت ماده است كه شخصيت وى تن اوست با آگاهىها و توانمندىهاى تابعى كه دارد. آگاهىهاى بشر تنمند…
عصر ظهور و حضور ولايت ظهور، دورهى حضور، آگاهى، علم، معرفت، بسط، مشاهده، رؤيت و همنشينى با تمامى پديدهها و همزيستىِ متناسب با فرشتگان الاهى و عالم ارواح جبروتى و…
غيبت ولايت غيبت براى كسىست كه حضور و آگاهى ندارد و به ذهنى آشفته و متشتّت و به ابرهاى متراكم و مههاى شبههآلود و چيره مبتلاست. چرايى و فلسفهى غيبت…
ولايت قربى و آگاهى حقيقت هستى كه ذات حقتعالاست با حقيقت علم عينيت و در آثار و احوال همپوشانى دارند. حقيقت وجود با حقيقت حيات، علم، عشق، خير، مطلوببودن، وحدت،…
معراج معراج، فرايندى تحليلى، ريزشى و درهمتنيده از ابزار، راهها و منابع آگاهىِ انسان الاهىست كه در مراتب عالى كمال صعودى و ارتقايى و در مرحلهى قلب، براى برشدن از…
خاتميت وحىِ رسالى همانطور كه وحى امرى تمامحقى بود، پاياندادن به وحى و انقطاع آن نيز امرى حقى و با فاعليت خداوند است. از انقطاع دايمى و ضرورى وحى به…
قرآن كريم قرآنكريم، صورت مكتوب وحىِ علمى، حِكَمى و معرفتى و دستاورد مقام جمعىِ ختمى صلی الله علیه و آله و سلم و نقشهى راهنماى استفاده از مهمترين پديدههاى كارا…
وحى وحى، القاى آگاهى تحويلى ( نزولى ) از ناحيهى حقتعالا، به ضرورت و لزومِ الاهى با فاعليت مستقيم و كنشگرىِ بىواسطه و بهطور حفظشده از خطاست. اقتضا، تلاش، اكتساب،…
مواظبت بر بهداشت و سلامت تن مغز داراى سه كاربست مهم است: مديريت خودآگاه، تنظيم تنفس و هضم غذا. اگر مغز با ضعف و اختلالى مواجه شود، اين سه كاربست…
برشی از کتاب دین و فرزانگی | صادق خادمی هرودوت نخستين ادياننگار، هِرودوت يونانى ( هرودوتوس = Herodotus) زادهى حدود 484 پيش از ميلاد در هاليكارناس است كه جزو قلمروى…
رجعت ولايت و عدالت دستگاهمند الاهى دليل بر اصل رجعت، ضرورت مذهب[1] و روايات فراوانىست كه از ظهور تمام آيات خداوند بعد از ظهور و حضور امامعصر ( عجلاللهتعالى فرجه…
علم هجومى قلب و طريق انس محبت، وحدت، اقتدار و آگاهى و ايثارگرى بر قلب مجرّد چيره و غالب است. قلب با مجاورت و همنشينى شهودى به عوالم و واقعيتها…
درآمـد آگاهى، توصيفى براى ادراك، فهم، علم، حكمت و معرفت به همراه توجه و انتباه است. آگاه كسىست كه مىداند و مىداند كه مىداند و خودآگاهى و هوشيارى مىسازد. اما…
کتاب آگاهی و انسان الاهی دارای دو فصل است: فصل يكم : آگاهى تنمند این فصل از ذهن و دستگاه ادراكى و مغز و قلب و چیستی علم و از…
كتابنامه ـ قرآنكريم. منابع فارسى ـ آشتيانى، سيد جلالالدين، شرح بر زادالمسافر ملاصدرا، چاپ اول، تهران، اميركبير، 1379. ـ آشتيانى، سيد جلالالدين، نقدى بر «تهافت الفلاسفه» غزالى، چاپ اول، قم،…