درك
درك
درك و دريافت، به معناى توجهنمودن، پيوستن به شىء، رسيدن به آن و آگاهشدن از آن و عملكردن به آن است.
عملكرد و كاربست به حسب موقعيتهاى زندگىِ هر شخصى تعيين و تعريف مىشود و تابع امكانات محيطى يادگيرنده است و توانايى استفاده از دانش و مهارت را در موقعيتها نشان مىدهد و با تحليل نتايج به توليد دانش مىرسد.
كاربستن از سازههاى حيطهى شناختى و حيطهى يادگيرىست. تئورىها اگر با ابزار و تكنيكهاى مناسب به عمل و كاربست نرسد، بىفايده، ملالآور و گيجكننده خواهند شد.
دانش و علم، درك مطلب و فهميدن، كاربستن، تحليل، شور و صميميت همنشينى و همزيستى عاطفى و ارادتمحور، ارزشيابى و سنجش و تعيين ميزان تحققِ اهداف موردنظر بهطور توصيفى، سازههاى حيطهى شناختى و يادگيرىاند.