در حال بارگذاری ...
صادق خادمی
صادق خادمی

گزاره‌هاى شخصى

دریافت تحلیل آکادمیک این مطلب!

مایلید خلاصه‌ای از این مطلب را مطالعه کرده و سپس یک تحلیل علمی و دقیق از کل مقاله توسط هوش مصنوعی دریافت کنید؟

این ابزار در یک تب جدید باز می‌شود

گزاره‌هاى شخصى

منطق قضايا مبتنى بر لزوم استقراى تجربى و توجه به قوانين خارجى اشيا و نيز سير تفكر و فرض‌گرفتن صدق مقدمات در استنتاج است كه قالبى شرطى دارد.

قضيه‌هاى جزئى وجودى ( وجودى ظهورى ) است و وجود و ظهور دست‌كم يك فرد براى موضوع را شرط صدق قضيه قرار مى‌دهد و قضيه‌هاى كلى را شرطى تحليل مى‌كند و صدق و كذب آن‌ها را به وجود يا نبود موضوع مرتبط نمى‌گرداند.

قضيه‌ى حقيقى كه موضوع آن مى‌تواند فرضى و تقديرى باشد، به شرطى تحويل مى‌رود. قضيه‌ى خارجى را مى‌توان به قضيه‌ى حقيقى تحويل برد و قضيه‌ى خارجى را با آن اثبات نمود.

اساس منطق و تفكر به اعتبار متعلق خبر، بر قضاياى شخصى ( مخصوص، وجودى ظهورى ) است كه از دو بخش اسمى و محمولى ساخته شده‌اند نه بر مفاهيمى بريده از واقعيت‌ها و محصور در كليت‌هاى ذهنى و مفاهيم كلى. قضيه‌ى شخصى در اين نظام شناختى در حكم قضيه‌ى كلى‌ست؛ زيرا موضوع آن بر تماميت فرد خود دلالت دارد؛ آن هم فردى كه به اعتبار ظهور و بطون با هم قاعده‌ى «كلّ شىء فى كلّ شىء» در مورد آن اعتبار دارد و به اعتبار تماميت و پايان‌ناپذيرى‌اش، خود كلّى منحصر در شخص است. چگونگى اين تماميت و پايان‌ناپذيرى را در فصل دوم به‌خصوص در بحث از واژه‌ى «افلاك = مدارها = شناورها» خواهيم گفت.

منطق بايد ميزانى باشد در خدمت ارزشگذارىِ پيوند ذهن با قوانين واقعيت‌ها و توجه به نسبت‌ها و روابط ميان اشيا و اوصاف هستى و پديده‌ها تا بتوان به عالم واقع ناظر بود و مراجعه داشت به‌خصوص كه در عالم واقعيت‌ها نمى‌شود به حقيقت و ذات شىء با مفاهيم ذهنى همزيستى داشت. در فصل دوم خواهيم گفت چنين منطق مادّى و معنايى در اختيار حكيم و فرزانه‌ى نورى‌ست.

موضوع تفكر بايد اشاره‌كننده به يك شىء و مصداق شخصى باشد. توجه شود كه شخصى‌بودن مساوى يا مساوق با جزئى‌بودن نيست. با كناررفتن دستگاه ماهيت، شناخت ذات اشيا نيز كنار گذاشته مى‌شود و واقعيت، امور تجربه‌پذير و شخصى‌ست. بنابراين پايه‌ى علم و تفكر، گزاره‌هاى بسيطى هستند كه حكمى را به‌طور جزئى بيان مى‌كنند.

اگر موضوع، مفهومى كلّى باشد كه ارتباطى به مصاديق و افراد آن ندارد، گزاره طبيعى‌ست و مى‌شود به آن موضوع، كلمه‌ى مفهوم را افزود. اين نوع قضيه در حكم قضيه‌ى شخصى‌ست؛ زيرا قانون قابل تطبيقى بر مصاديق خود ارائه نمى‌دهند. موضوع ذكرشده در قضاياى شخصى و طبيعى، حقيقى‌ست نه آلى و ذكرى؛ برخلاف قضاياى محصور كه موضوع ذكرى وصف عنوانى و آلى‌ست و افراد آن، ذات موضوع و موضوع حقيقى و محمول، مفهوم مى‌باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Footer Section

🔍 در حال آماده‌سازی تحلیل هوشمند...

پنجره جدیدی برای شما باز شد. چنانچه تحلیل مقاله را در آنجا مطالعه نمودید، این پنجره را ببندید.

بالا منو آهنگ تصویر تازه‌ها
فهرست اصلی
خوشحالیم میزبان شما در وب سایت صادق خادمی هستیم ...

پخش آهنگ

نمایش تصویر

تصویر